نام مقاله : 

بررسی میزان تاثیر استرس و فشارهای روانی بر عملکرد خبرنگاران شهر تهران در ۵ خبرگزاری (دانا پرس، موج، خبرآنلاین، مهر و آنا)

نویسندگان :  سجادی جاغرق سیدعبداله | دیندارفرکوش فیروز | ابراهیمی چکاوک

چیکده مقاله : 

این پژوهش با هدف بررسی میزان تاثیر استرس و فشارهای روانی بر عملکرد خبرنگاران شهر تهران انجام شد. جامعه آماری را تمامی خبرنگاران ۵ خبرگزاری دانا پرس, موج, خبرآنلاین, مهر و آنا تشکیل دادند. حجم نمونه ۲۵۰ نفر بود که از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش ضریب رگرسیون, تحلیل واریانس و هم چنین آزمون t برای دو گروه مستقل انجام شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که استرس شغلی می تواند عملکرد شغلی خبرنگاران در محیط کاری را پیش بینی نماید و با توجه به مقادیر t مشاهده شد که تاثیر استرس شغلی در معادله رگرسیون معنادار است. (p<0.05) این در حالی است که استرس شغلی نتوانست عملکرد شغلی خبرنگاران در ارتباط با دیگران را پیش بینی نماید و بر همین اساس, تاثیر استرس شغلی در معادله رگرسیون معنادار نبود. (p>0.05) نتایج همچنین نشان داد که استرس شغلی می تواند عملکرد شغلی خبرنگاران را پیش بینی نماید و با توجه به مقادیر t مشاهده شد که تاثیر استرس شغلی در معادله رگرسیون معنادار است. (p<0.01) نتیجه دیگر پژوهش حاضر این بود که عوامل سازمانی استرس شغلی می تواند عملکرد شغلی خبرنگاران را پیش بینی نماید و با توجه به مقادیر t مشاهده شد که تاثیر عوامل سازمانی استرس شغلی در معادله رگرسیون معنادار است. (p<0.01).

بستن چکیده مشاهده چیکده

نام مقاله : 

بررسی میزان پایبندی روزنامه نگاران و خبرنگاران ورزشی به اصول اخلاقی حرفه روزنامه نگاری

نویسندگان : احمدی سیدعبدالحمید | مرادی مهدی | رحیمی زاده میثم

چیکده مقاله : 

هدف از تحقیق حاضر, بررسی میزان پایبندی روزنامه نگاران و خبرنگاران ورزشی به اصول اخلاقی حرفه روزنامه نگاری از دیدگاه روزنامه نگاران-خبرنگاران و خبرگان ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی-مقایسه ای, روش اجرا پیمایشی و نوع تحقیق به صورت کاربردی بود. جامعه آماری از دو بخش روزنامه نگاران-خبرنگاران ورزشی و خبرگان ورزشی و حدود ۴۰۰ نفرتشکیل شد و نمونه آماری مشتمل بر ۲۴۸ نفر (۱۶۰ نفر روزنامه نگار و خبرنگار ورزشی و ۸۸ نفر خبره ورزشی) بود. نتایج نشان داد بین دیدگاه خبرگان ورزشی و روزنامه نگاران-خبرنگاران ورزشی درباره وضعیت موجود میزان پایبندی روزنامه نگاران-خبرنگاران ورزشی به اصول اخلاقی حرفه روزنامه نگاری (اصل آزادی مطبوعات, اصل مسیولیت اجتماعی, اصل حفظ حاکمیت ملی, اصل احترام به اسرار محرمانه و حیثیت انسانی, اصل استقلال و شرافت حرفه ای, اصل عینیت, اصل انجام وظیفه نگهبانی در برابر سوءنیت های دولتی, اصل راهنمایی و هدایت عمومی) تفاوت معناداری وجود دارد, به جز در اصل آزادی مطبوعات که تفاوت معنادار مشاهده نشد. با توجه به یافته های این فرضیه ها می توان به اختلاف نظر موجود مابین دیدگاه خبرگان ورزشی و روزنامه نگاران-خبرنگاران ورزشی درباره وضعیت موجود میزان پایبندی روزنامه نگاران-خبرنگاران ورزشی به اصول اخلاقی حرفه روزنامه نگاری پی برد.

بستن چکیده مشاهده چیکده

نام مقاله : 

نیازسنجی آموزش به خبرنگاران حوزه سلامت در بهبود فرایند اطلاع رسانی در بحران

نویسندگان : شریفی سیدمهدی | قنبری سعید | کردکتولی علی | صمدی کبری |

چیکده مقاله : 

زمینه و هدف: با توجه نقش مهم خبرنگاران در مدیریت روانی و فکری افراد در شرایط بحرانی پژوهش حاصل با هدف بررسی نیاز های آموزشی خبرنگاران حوزه سلامت در راستای بهبود فرایند اطلاع رسانی در بحران طراحی و اجرا گردیده است. مواد و روش کار: این پژوهش به صورت کیفی با رویکرد تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی و از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند انجام گردید شرکت کنندگان در پژوهش ۱۴ نفر از خبرنگاران حوزه سلامت بودند که بر اساس نمونه گیری به صورت هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. روش جمع آوری داده ها به شیوه مصاحبه نیمه ساختارمند متشکل از سوالات دموگرافیک, سوالات مقدماتی, سوالات مشخص کننده و سوالات واضح بوده است. تعداد سوالات خبرنگاران ۱۳ سوال بوده است. داده های به دست آمده از این مصاحبه ها به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی حاصل از نرم افزار Atlas ورژن ۴ جهت کدگذاری و تم بندی و داده های دموگرافیک از نرم افزار SPSS ورژن ۲۱ استفاده شده است. یافته ها: یافته ها نشان می دهد خبرنگاران از میزان سواد سلامت کافی برخوردار نیستند که این امر نیاز به آموزش در سطوح مقدماتی و پیشرفته در قالب آموزشهای تخصصی را تایید می نماید. همچنین خبرنگاران آموزشهای تخصصی مداوم به دوره های اطلاع رسانی در بحران را ضروری می دانستند. نیازهای آموزشی خبرنگاران به دوره های آموزشی آشنایی با انواع بحران و اثرات آن ها, اصول اولیه خبرنگاری در بحران, مدیریت افکار عمومی در بحران, آشنایی با بیماری ها و اپیدمی ها در بحران و اصول اخلاق خبرنگاری در بلایا در تمامی سطوح مشهود و قابل بررسی است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به این که کشور ما در منطقه حادثه خیز جهان قرار گرفته است, آموزش به خبرنگار در حوزه تخصصی بحران باید بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد. بنابراین ضروری است؛ خبرنگاران و روزنامه نگاران برای کسب مهارت های لازم در زمینه ی اطلاع رسانی در مواقع بحرانی آماده شوند. برگزاری مستمر و منظم کلاس های آموزشی دوره مدیریت بحران برای رسانه های مرتبط با حوزه سلامت یکی از نیازهای حال حاضر خبرنگاران است. ایجاد رشته های تخصصی در دانشگاه ها, ایجاد دانشکده های ویژه, تأمین مراکز علمی و تحقیقاتی, برگزاری همایش های تخصصی, اجرای کارگاه های آموزشی و اجرای انواع مانورها و تمرینات, تهیه و تدوین کتب آموزشی و کمک آموزشی, نشریات تخصصی, عمومی و تهیه فیلم و. . . از دیگر اقداماتی است که باید به آن پرداخت و این پژوهش توانسته تا حدودی این نیازها را شناسایی کند.

بستن چکیده مشاهده چیکده

نام مقاله : 

شناسایی الگو های ذهنی خبرنگاران خبرگزاری های ایران پیرامون «انگیزش برای خلاقیت»

نویسندگان : شریفی سیدمهدی | قنبری سعید | کردکتولی علی | صمدی کبری

چیکده مقاله : 

انگیزش بر اساس الگوهای متعدد, از ارکان مهم خلاقیت به شمار می رود. پژوهش حاضر با توجه به این موضوع, به این پرسش پاسخ داده است که الگو های ذهنی خبرنگاران خبرگزاری های ایران پیرامون انگیزش برای خلاقیت کدام اند و در صورت وجود الگوهای ذهنی متفاوت, کدام یک اهمیت بیشتری دارند؟ برای پاسخ به این پرسش از روش کیو استفاده شده است و ۲۵ نفر به عنوان مشارکت کننده با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند و هر یک, نمودار کیو را تکمیل کرده اند. داده های نمودارهای تکمیل شده برای شناخت ذهنیت ها وارد نرم افزار SPSS شدند و با انجام تحلیل عاملی بر روی داده ها و تشکیل آرایه های امتیازی عامل ها شناخته شدند. یافته ها نشان داد که ۷ عامل درباره موضوع پژوهش وجود دارد. این ۷ الگوی ذهنی حدود ۷۱ درصد, از ذهنیت مشارکت کنندگان را شکل می دهند. بر اساس نتایج, خبرنگاران خبرگزاری های داخلی, پویایی انگیزشی گسترده ای دارند و «هم افزایی انگیزشی» اصولی ترین راه انگیزش آنان است.

بستن چکیده مشاهده چیکده

نام مقاله : 

اثربخشی آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی در رواندرستی خبرنگاران دارای تنیدگی شغلی

نویسندگان : آهنگرزاده ژیلا | حاتمی محمد

چیکده مقاله : 

خبرنگاری همیشه به عنوان حرفه ای مطرح بوده که تنیدگی زیادی با خود به همراه دارد که هم برای افراد و هم برای سازمان نتایج منفی در برخواهد داشت. مدیریت صحیح تنیدگی ای که فرد در زمینة شغلی تجربه می کند, نوعی توانش روانشناختی دانسته شده که برای تأمین سلامت روانی او ضروری است که رواندرستی معنوی خود نیز می تواند تحت تأثیر این توانش قرار گیرد. لذا این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی در رواندرستی خبرنگاران دارای تنیدگی شغلی در غالب طرح پژوهشی شبه آزمایشی (پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه) پرداخته است. نمونه موردنظر متشکل از ۳۰ نفر خبرنگاران پر تنیدگی داوطلب از خبرنگاران خبرگزاری فارس شهر تهران انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گروه گواه (۱۵ نفر) قرار گرفتند. جلسات طی ۱۸ جلسة ۹۰ دقیقه ای و به صورت هفتگی اجرا شد و آزمودنی ها به پرسشنامه رواندرستی (SIWB) پاسخ دادند. داده ها به کمک آزمون تحلیل واریانس تک متغیره و تحلیل کوواریانس تک متغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی لرن به صورت معناداری روی رواندرستی تأثیر دارد (۰۱/۰  P). همچنین بین گروه آزمایش و گروه گواه در نمرات حاصل از خودکارآمدی و نقشه زندگی تفاوت معناداری به لحاظ آماری وجود دارد (۰۱/۰  P). بنابراین برنامه آموزشی مدیریت چندوجهی تنیدگی می تواند با تمرکز بر افزایش احساس کنترل فرد بر موقعیت ها و تغییر سبک زندگی, یقین نسبت به توانمندی های خود, افزایش توانش های شناختی, عاطفی, اجتماعی و رفتاری برای تحقق اهداف مختلف و بازبینی در شناخت ها و بازخوردها, توانش مدیریت زمان و اهمیت به تغذیه, خواب و ورزش با ایجاد تعادل در کار شاخصه های فوق را بهبود ببخشد.

بستن چکیده مشاهده چیکده
در حال بارگزاری مقالات جدید | لطفا صبر نمایید